Vítejte, Přihlásit
Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.
Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měli být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.
Následující obrázek popisuje jednotlivé označení používané výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku.
205 / 55 R 16 91 W
205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)
55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)
16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu
91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)
W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha)
Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:
TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = dušová
DOT 24 1 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001)
OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice
ROTATION – směr otáčení
FR - ochrana ráfku
MFS - ochrana ráfku
RPB - ochrana ráfku
RF - zesílená pneumatika
XL - zesílená pneumatika
C - pneumatiky pro užitkové vozy
ZR - pneumatika konstruována pro rychlosti nad 240km/h
RW - bílý nápis na bočnici
OWT - bílý nápis na bočnici
OWL - bílý nápis na bočnici
RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
DSST - dojezdová pneumatika
RFT - dojezdová pneumatika
ROF - dojezdová pneumatika
SSR - dojezdová pneumatika
ZP - dojezdová pneumatika
M0 - homologace pro Mercedes-Benz
J - homologace pro Jaguar
N0 - homologace pro Porsche
* - homologace pro BMW
S/T - Sport Truck
A/S - All Season
A/T - All Terain
RHD - Right hand drive
M+S - Mud + Snow (bláto a sníh)
r.v. - rok výroby
Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/656 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.
Kód | Lbs | Kg | Kód | Lbs | Kg |
71 | 761 | 345 | 91 | 1,356 | 615 |
72 | 783 | 355 | 92 | 1,389 | 630 |
73 | 805 | 365 | 93 | 1,433 | 650 |
74 | 827 | 375 | 94 | 1,477 | 670 |
75 | 853 | 387 | 95 | 1,521 | 690 |
76 | 882 | 400 | 96 | 1,565 | 710 |
77 | 908 | 412 | 97 | 1,609 | 730 |
78 | 937 | 425 | 98 | 1,653 | 750 |
79 | 963 | 437 | 99 | 1,709 | 775 |
80 | 992 | 450 | 100 | 1,764 | 800 |
81 | 1,019 | 462 | 101 | 1,819 | 825 |
82 | 1,047 | 475 | 102 | 1,874 | 850 |
83 | 1,074 | 487 | 103 | 1,929 | 875 |
84 | 1,102 | 500 | 104 | 1,984 | 900 |
85 | 1,135 | 515 | 105 | 2,039 | 925 |
86 | 1,168 | 530 | 106 | 2,094 | 950 |
87 | 1,201 | 545 | 107 | 2,149 | 975 |
88 | 1,235 | 560 | 108 | 2,205 | 1,000 |
89 | 1,279 | 580 | 109 | 2,271 | 1,030 |
90 | 1,323 | 600 | 110 | 2,337 | 1,0 |
Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.
kód | mph | km/h | Code | mph | km/h | |
---|---|---|---|---|---|---|
A1 | 3 | 5 | L | 75 | 120 | |
A2 | 6 | 10 | M | 81 | 130 | |
A3 | 9 | 15 | N | 87 | 140 | |
A4 | 12 | 20 | P | 94 | 150 | |
A5 | 16 | 25 | Q | 100 | 160 | |
A6 | 19 | 30 | R | 106 | 170 | |
A7 | 22 | 35 | S | 112 | 180 | |
A8 | 25 | 40 | T | 118 | 190 | |
B | 31 | 50 | U | 124 | 200 | |
C | 37 | 60 | H | 130 | 210 | |
D | 40 | 65 | VR | přes 130 | přes 210 | |
E | 43 | 70 | V | 149 | 240 | |
F | 50 | 80 | W | 168 | 270 | |
G | 56 | 90 | Y | 186 | 300 | |
J | 62 | 100 | ZR | přes 186 | přes 300 | |
K | 68 | 110 |
Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.
Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.
Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.
Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na supersporty.
První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let.
Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.
V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.
Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80km a to rychlostí max. 80km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě by jste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:
Bridgestone - RFT
Continental - SSR, CSR
Dunlop - DSST, ROF
Firestone - RFT
GoodYear - EMT, ROF
Michelin - ZP
Pirelli - RFT
Yokohama - Run Flat
Text přebrán z wikipedie, pod licencí Creative Commons 3.0 Unported