KONFIGURÁTOR
















Jak vybírat pneu?

Rozměry pneumatik

Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.

Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.

Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.

Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měli být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.

 

Značení

Následující obrázek popisuje jednotlivé označení používané výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku.

Tires mark.gif

               205    /    55     R      16      91 W

205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)

55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech

R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)

16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu

91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)

W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha)


Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:

TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = dušová

DOT 24 1 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001)

OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice

ROTATION – směr otáčení

FR - ochrana ráfku

MFS - ochrana ráfku

RPB - ochrana ráfku

RF - zesílená pneumatika

XL - zesílená pneumatika

C - pneumatiky pro užitkové vozy

ZR - pneumatika konstruována pro rychlosti nad 240km/h

RW - bílý nápis na bočnici

OWT - bílý nápis na bočnici

OWL - bílý nápis na bočnici

RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky

DSST - dojezdová pneumatika

RFT - dojezdová pneumatika

ROF - dojezdová pneumatika

SSR - dojezdová pneumatika

ZP - dojezdová pneumatika

M0 - homologace pro Mercedes-Benz

J - homologace pro Jaguar

N0 - homologace pro Porsche

* - homologace pro BMW

S/T - Sport Truck

A/S - All Season

A/T - All Terain

RHD - Right hand drive

M+S - Mud + Snow (bláto a sníh)

r.v. - rok výroby

Nosnostní index

Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/656 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

 

Kód Lbs Kg Kód Lbs Kg
71 761 345 91 1,356 615
72 783 355 92 1,389 630
73 805 365 93 1,433 650
74 827 375 94 1,477 670
75 853 387 95 1,521 690
76 882 400 96 1,565 710
77 908 412 97 1,609 730
78 937 425 98 1,653 750
79 963 437 99 1,709 775
80 992 450 100 1,764 800
81 1,019 462 101 1,819 825
82 1,047 475 102 1,874 850
83 1,074 487 103 1,929 875
84 1,102 500 104 1,984 900
85 1,135 515 105 2,039 925
86 1,168 530 106 2,094 950
87 1,201 545 107 2,149 975
88 1,235 560 108 2,205 1,000
89 1,279 580 109 2,271 1,030
90 1,323 600 110 2,337 1,0

 

Rychlostní indexy pneumatik

Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.

Rychlostní indexy pneumatik
kód mph km/h   Code mph km/h
A1 3 5   L 75 120
A2 6 10   M 81 130
A3 9 15   N 87 140
A4 12 20   P 94 150
A5 16 25   Q 100 160
A6 19 30   R 106 170
A7 22 35   S 112 180
A8 25 40   T 118 190
B 31 50   U 124 200
C 37 60   H 130 210
D 40 65   VR přes 130 přes 210
E 43 70   V 149 240
F 50 80   W 168 270
G 56 90   Y 186 300
J 62 100   ZR přes 186 přes 300
K 68 110        

Výměna letních pneumatik za zimní a naopak

Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.

Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.

Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.

 

 

Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na supersporty.

Označení DOT

První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let.

Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.

 

Země původu:

V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.

Dojezdové pneumatiky

Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80km a to rychlostí max. 80km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě by jste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:



Bridgestone - RFT

Continental - SSR, CSR

Dunlop - DSST, ROF

Firestone - RFT

GoodYear - EMT, ROF

Michelin - ZP

Pirelli - RFT

Yokohama - Run Flat

Související články

 

Zdroj

Text přebrán z wikipedie, pod licencí Creative Commons 3.0 Unported


DomůDomů

Košík  

(prázdný)

Potřebujete pomoc?

Použijte formulář ZDE
Pište na info@allpneu.cz
Volejte +420 603 836 006
(pracovní dny 10:00 - 15:00)
vlastní pneuservis